Thursday, December 11, 2008

Wie zal dat bepalen

Vanavond werd ik geflitst. Heel irritant, net uit de file, iets te hard en dan FLITS...

Kan gebeuren.. maar wie maakt dat eigenlijk uit dat ik geflitst en beboet moet worden voor een snelheidsovertreding. Waarom mag ik niet wat harder?

Dat ik veilig moet rijden, daar kan ik inkomen. Anders ben ik een gevaar op de weg maar snelheid op zich heeft niets met gevaarzetting te maken. Ik houd altijd afstand, let goed op het verkeer voor me. Ik ben geen gevaar voor een ander of voor mezelf, ook niet als ik iets te hard rijdt. 

We hebben democratisch besloten dat we de snelheid aan een maximum hangen. Democratisch? Ja ik heb wel gestemd maar voor snelheidsbeperking, het dragen van gordels en valhelmen ben ik niet. Zo lang je geen gevaar bent voor een ander, dan dient een mens zijn gang te kunnen gaan. De overheid kan en mag ons niet te veel beperken. De overheid mag mij niet het recht op een eigen inschatting van persoonlijke risico's ontnemen.

Een overheid kan ons wel stimuleren om na te denken over dat soort zaken zodat we zelfdicipline betrachten maar dit soort bevoogdende maatregelen beperken mij nodeloos ... en leiden nu tot een nodeloze boete...

No comments: