Saturday, February 24, 2007

Incest?

Vandaag las ik in de krant over een broer en een zus die graag wilde trouwen samenleven en die op het wettelijk verbod van incest stuiten.

Het eerste wat dan bij mij op komt op zo'n moment: "waar bemoeit de overheid / de maatschappij zich mee".

Ik ben van mening dat een ieder zijn leven moet kunnen inrichten zoals hij of zij dat wenst. Er zijn geen absolute uit de natuur kenbare regels die gewenste "incest" tussen volwassen kinderen tegenspreken.

Incest is fout als er sprake is van dwang of van te verwachten overwichtsmisbruik zoals bij een verhouding tussen een (veel oudere) meerderjarige persoon met een minderjarige.

Vanzelfsprekend dienen dergelijke kennelijk misbruik situaties in principe verboden te worden maar zelfs dan kan ik mij voorstellen dat daar in gearbitreerd zou kunnen worden. Gearbitreerd ten einde vast te stellen of er sprake is van misbruik.

Criterium blijft wat mij betreft: "Geen misbruik? Dan geen verbod of straf"

1 comment:

TheThe said...

Ik ben van mening dat wanneer twee mensen van elkaar houden en allebei iets willen wat in de volksmond 'incest' heet zij dat moeten mogen. Als ze beiden ongelukkig zouden worden wanneer dit hen onmogelijk zou worden gemaakt dan is er iets niet goed aan de wet of het gebod of de moraal die hen dat verbiedt.
Iedereen moet het geluk mogen en kunnen vinden in het leven.
Zolang er geen schade ontstaat aan het individu is er geen probleem.
De tijden waaruit de vooroordelen stammen waren tijden waarin er nog geen anticonceptie bestond.
Dat er geen nakomelingen gewenst zijn tussen bloedverwanten is wel goed, dit dient voorkomen te worden vanuit gezondheidsoogpunt.
Dit is mijn mening hierover.
Iedereen mag een andere hebben.
Ook een kwestie van vrijheid dus.